Logo barneveldvandaag.nl


(Foto: Leo Polhuys)

'Beleving, daar gaat het om in een speciaalzaak'

BARNEVELD  - De speciaalzaak heeft nog best toekomst, concludeert onderzoeksinstituut FSIN in een onlangs verschenen rapport. De afgelopen jaren hebben veel kaaswinkels, slijterijen, delicatessenzaken of koffie- en theespecialisten het moeten afleggen tegen de supermarkt. Maar, zegt het FSIN, zolang de ondernemer trots is op zijn producten en vakmanschap toont, is de situatie helemaal niet zo hopeloos als men vaak denkt. 

Door Leo Polhuys

Marc en Christa Lagerwerf weten er alles van. Zij runnen in het centrum van Barneveld Choco & Zo. De zaak werd uitgeroepen tot Nederlands beste foodspecialiteitenwinkel 2017. ,,Beleving,'' daar gaat het om,'' klinkt het uit de mond van beiden als hen de vraag wordt gesteld waar het nu eigenlijk om gaat in een speciaalzaak. Wat beleving inhoudt, wordt bij binnenkomst meteen duidelijk; Marc en Christa maken met de hand zelf paashazen en ander chocoladewerk achterin de zaak. Iedereen kan het zien. ,,Dat vinden de mensen prachtig,'' zegt Christa. ,,Als de klanten binnenkomen zien ze onze producten staan en dan zijn ze bij wijze van spreken al bijna verkocht. In de supermarkt moet je de artikelen uit het schap halen en heb je gewoon minder beleving. Bovendien is het schap in de supermarkt op een gegeven moment gewoon leeg, terwijl wij altijd doorgaan. Ook 's avonds, als het moet. Bij ons houdt het nooit op. De klant krijgt altijd wat hij wil. Onlangs bestelde we privé een witgoed artikel via internet, maar de service was slecht. In een speciaalzaak staat de service juist voorop.''

Lastig

Eigenaresse Ineke van Middendorp van Smikkels vindt het lastig om haar snoep-, chocolade- en cadeauwinkel een speciaalzaak te noemen. ,,Toch denk ik dat je wel van een speciaalzaak kunt spreken, omdat de klant bij ons artikelen vindt die hij elders niet ziet. Natuurlijk is er overlap met andere winkels, dat kan bijna niet anders. Maar wij hebben toch een aantal specialiteiten in huis. Zo kun je bij ons je eigen cadeau samenstellen. We proberen altijd iets unieks samen te stellen. Ook kun je iets laten graveren op hout of glas. De kwaliteit houden we hoog door onder meer altijd onze producten voor te proeven. Bovendien zijn we sterk in streekproducten en biologisch.''

Zelfstandig

Wendy Cammeraat van You like it wonen constateert dat mensen uit het hele land naar haar speciaalzaak in woonaccessoires en cadeau artikelen komen. ,,Vaak gaat het om vakantiegangers, en heel veel mensen komen uit het Westen waar toch veel meer ketens zijn dan hier. In Barneveld heb je veelal zelfstandig ondernemers en dat merk je ook gewoon in de benadering van de klant. Van klanten uit het Westen horen we vaak dat we vriendelijk zijn en de tijd nemen. De sfeer in een winkel is dus erg belangrijk en zelfstandig ondernemers zijn zeer betrokken bij het reilen en zeilen van hun zaak. In ketens zie je dat lang niet altijd. Ik denk ook dat het belangrijk is dat je producten verkoopt die je zelf mooi vindt. Je kan wel meegaan met de massa, maar een hype is na een paar maanden of een half jaar weer over.''

Branchevervaging

Ria Dekker van boekhandel Romein gaat uit van het principe ,,schoenmaker blijf bij je leest.'' ,,Er is veel branchevervaging. Tegenwoordig verkopen veel winkels allerlei bij-artikelen. Maar wij houden ons bij de basis, boeken.  Voor een plaats als Barneveld hebben we een ,,stads'' assortiment, horen we vaak van klanten. We zien dat als een compliment.      Wij lezen de boeken die we verkopen, zelf. Dat betekent dat we de klant uit eigen ervaring iets over een boek kunnen vertellen. Bovendien kopen we zelf in, zodat we ons assortiment goed kunnen afstemmen op de wens van de klant.''   

Tijd om de consument aan het woord te laten. Tony van Ee en Toos Schoute bezoeken regelmatig een speciaalzaak. ,,De Zuivelhoeve bijvoorbeeld, of drankenspeciaalzaak Erkens voor een lekkere fles wijn. Misschien is het in een speciaalzaak allemaal wat duurder maar je krijgt wel goed advies en de producten zijn toch wel wat lekkerder dan wanneer je ze uit de supermarkt haalt. Je proeft het verschil…''                                                                                                                       

 
 

reageer als eerste