Logo barneveldvandaag.nl


Henk van Reenen voor zijn woning aan de Wesselseweg: ''Het zal hier druk blijven''
Henk van Reenen voor zijn woning aan de Wesselseweg: ''Het zal hier druk blijven'' (Foto: )

Tachtig blijft op Wesselseweg

Verlegging komgrens veiliger?

Door Leo Polhuys

De Wesselseweg blijft tachtig kilometerweg. Dat heeft de provincie Gelderland besloten. Een aantal aanwonenden zou graag zien dat er iets gebeurt aan de veiligheid en de geluidsbelasting van de weg. Maar voorlopig ziet het er niet naar uit dat de provinciale weg tussen Barneveld en Kootwijkerbroek wordt aangepakt. Barneveld Vandaag peilde de meningen van een aantal bewoners.

BARNEVELD - Henk van Reenen heeft eerder dit jaar samen met aanwonende Jan van de Hazel een enquête uitgeschreven onder ongeveer honderd adressen tussen Barneveld en Kootwijkerbroek. Ook een aantal bewoners van zijstraten werd daarbij meegenomen. De respons op de enqueteformulieren was iets meer dan zeventig procent. Van Reenen licht toe: ''De Wesselseweg is steeds drukker en onveiliger geworden en ook als de Stationsweg weer open is, zal het druk blijven mede doordat industrieterrein Harsselaar steeds groter wordt.'' Aldus Van Reenen, die ook ooit zelf een keer een aanrijding heeft gehad op de veelbesproken weg. Naast de verkeersdruk en geluidsbelasting speelt ook de veiligheid een rol. De weg kent een aantal oversteekplaatsen waar onder anderen vaak kinderen gebruik van maken. Van Reenen heeft telefonisch contact gehad met wethouder Van Dalen en die zei volgens de Barnevelder dat het misschien mogelijk is de bebouwde komgrens te verleggen naar het benzinestation van Gulf. Een onderzoek naar geluidsbelasting zal niet een, twee, drie geregeld zijn, volgens Van Reenen. ''En met verkeersdrempels zijn met name de aanwonenden, vrachtwagenchauffeurs en landbouwverkeer en dergelijke de dupe, volgens Van Reenen. ''Het ziet er voorlopig naar uit dat de Wesselseweg een tachtig kilometerweg blijft.''

Tankbeurt

Wim Wolleswinkel van het Gulf tankstation vertelt dat hij , als de tijd het toelaat, regelmatig oudere klanten helpt om uit te kijken of de weg veilig is, als ze na een tankbeurt wegrijden. Het is uitkijken als je de weg oprijdt. Enkele jaren geleden is de weg verbreed, mede na enkele ongelukken waarvan een met dodelijke afloop. De situatie is daarna wel verbeterd, maar er wordt toch nog vaak te hard gereden. Ik denk echter niet dat de Wesselseweg zich leent voor inrichting als zestig kilometerzone. Het is toch ook vooral een kwestie van mentaliteit. Als iedereen zich aan de snelheid houdt, is er niets aan de hand.''

Volgens Wolleswinkel zouden de plaatsing van flitspalen en verlegging van de grens van de bebouwde kom tot ongeveer bij zijn tankstation een leefbare oplossing zijn.

Meer berichten




Shopbox