K. Berends: ''Je merkt dat de snelweg steeds voller wordt''
K. Berends: ''Je merkt dat de snelweg steeds voller wordt'' (Foto: )

Files bij Barneveld: 25 procent meer

Door Leo Polhuys

Soms al om half zeven in de rij

Uit gegevens van de ANWB blijkt dat de filedruk op de A1 bij Barneveld in het afgelopen jaar met maar liefst 25 procent is toegenomen. Vooral het gedeelte tussen Amersfoort en Barneveld is berucht. In de ochtend- en avondspits staat de automobilist hier vaak stil. OP de filelijst van de ANWB scoort het bewuste weggedeelte een negende plek.

BARNEVELD - Vreemd genoeg nam de filedruk in 2017 landelijk gezien zelfs af. De ANWB kan niet aangeven waarom juist het afgelopen jaar automobilisten zoveel vaker in de wachtrij stonden. Landelijk was de toename in 2018 overigens twintig procent. Nu zit er waarschijnlijk wel verbetering aan te komen. Vanaf 2021 wordt knooppunt Hoevelaken vernieuwd en worden ook de A1 en de A28 verbreed. De A1 tussen Amersfoort en Barneveld gaat volgens de plannen van Rijkswaterstaat in 2023 naar vier rijstroken aan beide kanten. Ook het knooppunt A1/A30 bij Barneveld wordt aangepakt. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat doktert op dit moment plannen uit. Over een jaar moet bekend zijn welk plan het meeste kans van slagen heeft.                                        

Binnenweggetjes

Deze krant ging de straat op in Stroe, pal aan de A1, en vroeg een aantal willekeurig gekozen dorpsbewoners of zij moeite hebben om de snelweg op te komen. Terwijl het verkeer een paar honderd meter verderop duidelijk hoorbaar voortraast zegt een dorpsbewoonster: ''Ik rijd zelf niet meer op de snelweg. Veel te druk. Ik rijd alleen nog op binnenweggetjes. Ik merk de laatste tijd wel dat de A1 een stuk drukker is geworden. Er staan regelmatig files, het rijdt maar door. En er gebeuren ook regelmatig ongelukken. Soms hoor je de ene sirene na de andere. Ik kan het natuurlijk niet bewijzen maar heb het vermoeden dat het aantal ongelukken is toegenomen nadat de maximum snelheid is verhoogd naar 130 kilometer per uur.'' Terwijl zij dit vertelt, doet zich een verschijnsel voor dat voor een buitenstaander misschien vreemd lijkt maar waar men in het dorp wel aan gewend is: er staat een trein stil op het spoor pal naast de snelweg, volgeladen met auto's op weg naar een nieuwe eigenaar. Ook een file, maar dan anders...K. Berends woont niet in Stroe maar komt er regelmatig voor zijn werk. ''Ik heb eigenlijk weinig last van files, maar dat komt ook omdat ik altijd na negen uur de snelweg op ga als ik afspraken heb. Dan omzeil je de drukte. Je merkt wel dat het alsmaar voller wordt op de weg. 's Morgens om half zeven staan ze hier soms al in de rij, hoor ik van dorpsbewoners.''' Tot slot de heer Heiwegen. Hij moet regelmatig de weg op voor zijn werk als schilder. ''Ik sta heel vroeg o en vertrek dan om een uur of vijf al. Dan heb je nog geen files. En soms ben ik ook 's avonds laat thuis, en dan zijn er ook geen files meer. Bovendien rijd ik altijd achterlangs naar mijn werk, dus van files heb ik gelukkig weinig last.''

Meer berichten